22/06/2017

NEIX EL PROJECTE LUZES, PER DIFONDRE I PROMOURE LA TASCA SOLIDÀRIA DELS OFTALMÒLEGS ESPANYOLS

El seu objectiu és donar visibilitat i reconèixer la tasca d’aquests professionals per oferir una assistència ocular de qualitat als col•lectius més desfavorits

Luzes vol ser un projecte de llarg recorregut impulsant accions per compartir experiències, afavorir col•laboracions, reclutar voluntaris,…

Es posa en marxa amb la revista Luzes. En el seu primer número explica el projecte Ulls de Bolívia de la mà de Tino Soriano, fotògraf de National Geographic

Reconèixer la tasca solidària dels oftalmòlegs espanyols que lluiten contra la ceguesa evitable arreu del món. Aquesta és la raó de ser i l’objectiu del Projecte Luzes, impulsat des d’ESTEVE Oftalmologia. La iniciativa, que acaba de posar-se en marxa amb la publicació de la revista Luzes, pretén ser un projecte de llarg recorregut i un punt de trobada per a impulsar noves accions solidàries adreçades a atendre les necessitats oculars d’aquells col•lectius més desfavorits, tant en l’àmbit internacional com a Espanya.

En el món hi ha quasi tres-cents milions de persones amb discapacitat visual, segons l’OMS. En molts països, sobre tot en els més desfavorits, moltes es queden cegues per diferents causes, algunes evitables. De fet, avui dia les cataractes són la principal causa de ceguesa al món, i es calcula que el 80% del total mundial de casos de discapacitat visual es poden evitar o curar.

“El Projecte Luzes neix per difondre les activitats solidàries que els oftalmòlegs espanyols desenvolupen tant en el nostre entorn més immediat com en els països més llunyans, essent un testimoni gràfic i literari d’aquesta tasca. En definitiva, volem donar llum a aquesta important tasca assistencial, altruista i abnegada”, explica el Dr. Enrique González Morales, director de la revista Luzes.

Afegeix que “també volem que sigui un punt de trobada comú per a l’oftalmologia solidària espanyola, un altaveu per donar suport a aquestes iniciatives o per promoure noves accions”. Per això, el Projecte Luzes té previst impulsar noves idees que contribueixen a aquesta difusió i a aquest reconeixement i compta amb la col•laboració de persones com Tino Soriano, fotògraf i fotoperiodista del National Geographic al llarg de les dues últimes dècades.

“Està clar que per la meva condició de fotògraf reacciono amb especial sensibilitat davant temes relacionats amb la visió. Quan ESTEVE em va plantejar el projecte, que consistia en un ambiciós pla per a crear un llegat fotogràfic que perpetués la tasca de les persones que dediquen una part del seu temps a ajudar les que pateixen disfuncions visuals, em va semblar una gran idea”, afirma Tino Soriano. “És imprescindible alertar la societat de que té una missió important a resoldre”.

Un projecte solidari que va molt més enllà

La carta de presentació del Projecte Luzes és una revista impresa del mateix nom que serveixi de testimoni gràfic i literari de la tasca solidària dels oftalmòlegs espanyols. Per això, en cada nou lliurament recollirà algunes de les iniciatives que s’estan duent a terme en països desfavorits o també a Espanya.

“La revista també inclou entitats que realitzen projectes solidaris, entrevistes amb oftalmòlegs de renom, com la Dra. Elena Barraquer, o el testimoni de persones amb ressò mediàtic que col•laboren amb causes solidàries”, segons el Dr. Enrique González Morales. “També ens apropem a la importància de la visió com a sentit clau abordant la seva expressió en diverses vessants: filosòfica, artística o de la vida quotidiana”.

Però Luzes vol anar més enllà, ser un projecte més ampli, amb una revista, una pàgina web i activitats complementàries –actes, certàmens, presència en congressos,…- que serveixin per a conèixer i compartir experiències, afavorir la col•laboració, emprendre noves accions, recaptar idees i voluntaris,… i, en definitiva, donar suport al desenvolupament i la continuïtat de les iniciatives de l’oftalmologia solidària.

Ulls de Bolívia 2016: el primer testimoni de la revista Luzes

Una noia que va perdre la vista amb 20 anys i que ara està acabant els seus estudis de fisioterapeuta com a primera de la seva promoció, un avi que veu per primera vegada la seva neta gràcies a una intervenció de cataractes, el treball en l’hospital de campanya,… són històries que recull el primer número de la revista Luzes, dutes a terme pel Projecte Ulls de Bolívia 2016, iniciativa de l’organització Ulls del Món.

Aquesta expedició sociosanitària es va dur a terme en un ampli territori al voltant de la ciutat boliviana de Tarija, on el 70% de la població es cataloga com a pobre, molt pobre o indigent i només una quarta part té accés a una atenció ocular en condicions adequades. En aquestes zones hi viuen milers de persones cegues per cataractes i pacients amb tota mena de patologies oculars que, en molts casos tenen el seu origen en la desnutrició, les deficiències en la higiene i la sanitat, però que també en altres molts casos tenen solució amb les tècniques que es fan servir avui dia.

La revista Luzes recull la vessant més humana de les activitats d’Ulls de Bolívia 2016 amb un testimoni únic: el fotògraf i fotoperiodista Tino Soriano, participant en aquest projecte solidari. “Calia començar amb una acció concreta i aquesta fundació ens va convidar a participar en un dels projectes que fan a Bolívia: operacions de cataractes a persones sense mitjans per accedir a aquesta intervenció”, explica. També afirma que “el reportatge vol fer reflexionar sobre la realitat sanitària en altres països i, a la vegada, reconèixer i dignificar l’inestimable tasca solidària dels oftalmòlegs i dels pacients, qui en definitiva són els veritables protagonistes de la història”.

Per a més informació sobre el projecte Luzes d’ESTEVE, pots consultar aquest link: https://youtu.be/uSZc_qY2-qs. El primer exemplar de la revista Luzes està disponible en la Sala de Premsa de la web d’ESTEVE.

Pots seguir a ESTEVE en Twitter en aquest enllaç twitter.com/esteve_news.

Informació Relacionada